Beskrivelse af SFO'en og afdelingerne

Fællesskolen’s SFO består af 5 afdelinger:

• Hammelev afdeling
  • 0. årgang (Fællesrummet ved børnehaveklasserne)
  • 1. årgang (Den gamle børnehave ved skolegården)
  • 2. årgang (Det gule hus ved Bøndergårdene)
  • Klubben – 3.årgang (Bygningen med hallen ved Bøndergårdene)

Hammelev:
I Hammelev er børnene tilknyttet klassetrinsopdelte stuer.

• 0.H hedder gul stue
  • 1.H hedder blå stue
  • 2.H + 3. H hedder grøn stue

Hver eftermiddag samles børnene i Hammelev på de enkelte stuer til samlingsstund.
Efter samlingsstunden er børnene ikke længere aldersopdelt, men er sammen på kryds og tværs af klasse og alderstrin.

Sct. Severin
Her er børnene årgangsopdelte i SFO. Hver årgang hører til i ”eget hus”.
SFO-personalet, som er tilknyttet årgangen i SFO er også tilknyttet årgangen i skolen, og er derved gennemgående personer i børnenes hverdag.
Det er med til at skabe større sammenhæng i hverdagen.
Det er trygt og rart for både børn og voksne, når de har et godt kendskab til hinanden.

• 0. årgang hører til i Fællesrummet og de tilstødende lokaler ved børnehaveklasserne. Det betyder, at børnene færdes i det samme område i både skoletiden og SFO tiden og de vil hurtigt blive fortrolige med lokalerne og udearealerne.
  • 1. årgang er placeret i Den Gamle Børnehave som ligger ved den store skolegård ud mod Slagtergade.
  • 2. årgang hører til i Det Gule Hus som ligger på Bøndergårdene 24.
  • Klubben er også placeret på Bøndergårdene i bygningen længst mod vest.

I Sct. Severin SFO har vi et rul i 0. - 2. klasse.
Børn og voksne rokerer fra 0. årgang i Fællesrummet til 1. årgangs hus, når børnene starter i 1. klasse.
Børnene i 1. klasse rokerer sammen med de voksne til 2. årgangshus – Det gule hus, når de starter i 2. klasse.
Bærende for dette rul er, at vi har fokus på relationerne og kendskabet til børnene.

Beskrivelse af SFO
Overordnet arbejder vi ud fra en anerkendende pædagogisk tilgang med fokus på relationer og socialt samvær.

Vi lægger vægt på, at børnene om eftermiddagen indgår i et socialt fællesskab med andre børn. Derfor tilbyder vi børnene lege, styrede aktiviteter, valgfrie aktiviteter og en gang imellem aktiviteter som børnene skal deltage i.

I SFO kan børnene også finde sammen i fri leg. I fri leg kan børn finde på, bruge deres fantasi, spejle sig i hinanden og indgå i rollespil. I samspillet med andre børn understøttes børnenes personlige udvikling. Det sker, når børnene øver sig på at sige fra og til, når de forhandler med hinanden i legene, når de må indgå kompromiser, når de må sige pyt, når de bliver inviteret med i en leg eller når de bliver afvist. Vi har mange små kroge der giver mulighed for leg uden konstant voksenopsyn, men børnene ved altid hvor de kan hente hjælp ved en voksen, hvis der er behov for det.  De voksne i SFO hjælper naturligvis med at guide og støtte børnene.

I vores konflikthåndtering prøver vi på at give børnene redskaber som de senere kan anvende til selv at løse små problemer. Det oplever vi giver selvværd og troen på, at man kan selv.

Vi har aktivt besluttet, at vi i dagligdagen ikke tilbyder spil på computer og iPad i SFO. Vores SFO tilbyder en bred vifte af aktiviteter: busture (egen bus), musik i Sct. Severin afdelingen (band og kor), svømning, kropslige/sportslige aktiviteter, kreative aktiviteter, træværksted mm.

Vi er meget stolte af vores udearealer, som består af grønne arealer, legepladser, multibaner, sportsplads samt arealer, hvor børnene kan cykle på vores mange forskellige køretøjer. Derudover har SFO sin egen bus, som vi benytter til at tage til stranden, i skoven eller bare ud i det blå.

I Hammelev er der et kreativt værksted i SFO-bygningen, som benyttes flittigt af børnene i Hammelev afdelingen.

På Sct. Severin matriklen har vi ovenfor skrænten ved sportspladsen en grøn bevokset oase med bålplads og et skur, der rummer et træværksted.
Stedet kaldes "Den Gamle Mands Have" (DGMH), og benyttes flittigt på skift af SFO´s afdelinger på Sct. Severin matriklen.

Vi har i Hammelev tradition for at arrangere Luciaoptog og høstfest, og i Sct. Severin’s afdeling arrangeres julekoncerter og sommerkoncert.